A Fabled Lands Dave Morris és Jamie Thomson fantasy játékkönyv-sorozata. 7 könyv jelent meg belőle, ebből 6 1995-ben és 1996-ban, a 7. pedig Kickstarteres támogatással 2018-ban. (Az utolsót Paul Gresty írta és dupla olyan hosszú, mint a többi.) Összesen 12 könyvet terveztek, de az utolsó 5 már nem jelent meg, noha az előző könyvekben van rájuk hivatkozás.
A sorozat számos újítást hozott be a hagyományos játékkönyvekhez képest:
- A történet nem lineáris, hanem szabadon bolyonghatunk a helyszínek között. Akárhányszor visszatérhetünk egy adott helyre (ahol persze lehet, hogy azóta változtak a dolgok), mi döntjük el, merre megyünk és mit csinálunk.
- Nincs konkrét küldetésünk, de utunk során rábukkanhatunk küldetésekre, amelyeket elvégezhetünk, ha akarunk. (Több száz kisebb-nagyobb küldetés vár ránk a könyvekben.) Ha nincs kedvünk küldetéseket megoldani, választhatjuk a szabad kóborlást is, vagy kitűzhetünk magunknak célokat (pl. meggazdagodás).
- Az egyes könyvek ugyanannak a világnak más-más területét mutatják be. Ha elhagyjuk az egyik országot az egyik irányban, egy másik könyv megfelelő fejezetén kell folytatnunk. A küldetések is átívelhetnek országhatárokon.
A sorozat több szerepjátékos elemet használ. A karakterünk folyamatosan szintet léphet (ezt itt Rangnak hívják) - érdekesség, hogy a sorozat könyvei egyre nehezebbek, hogy megfelelő kihívást nyújtsanak. Az újonnan belépő karakternek annyi a Rangja, ahányadik kötetnél kezdi a kalandot (pl. ha a Lords of the Rising Sun-nal kezdesz, egyből 6. Rangú lesz a karaktered). Küldetéseink akár országok sorsát is befolyásolhatják. A városokban beállhatunk egy-egy isten követői közé, kereskedhetünk különféle árucikkekkel, és akár olyan dolgokat is vásárolhatunk, mint pl. birtok, hajó vagy ház, tehát egy idő után már "nagyban" játszhatunk.
Háttértörténet
Tulajdonképpen háttértörténet nincs sok. A különböző könyvek elején hasonló történeteket olvashatunk az előzményekről. Eszerint a tengeren utaztunk, amikor vihar tört ki vagy kalózok támadtak ránk, a hajónk elsüllyedt. Egy csónakban sodort partra a víz abban az országban, amelyik könyvet éppen olvassuk. Tehát gyakorlatilag tiszta lappal indulunk, ahhoz kezdünk ebben a világban, amihez akarunk. Persze ha másik könyvből érkeztünk, akkor egyből valamelyik fejezetpontnál kell kezdenünk az olvasást.
Szabályrendszer
A szabályrendszer egyszerű. 6 képességünk van, ezek: Karizma, Harc, Mágia, Szentség, Nyomkövetés, Tolvajlás. Ezek alapértéke a választott hivatásunktól függ, amelyekből szintén 6 van: harcos, mágus, pap, zsivány, trubadúr és vándor. A képességeink értéke a kalandok során növekedhet. Bizonyos küldetéseket csak megfelelő hivatású karakterek oldhatnak meg.
Próbánál két kockával dobunk, az eredményhez hozzáadjuk a képességünket, amelynek így magasabbnak kell lennie a feladat nehézségénél. A harcnál a Harc képességünket használjuk, a nehézséget az ellenfél Védelme adja. A mi Védelmünk értéke: Rang + Harc képesség + páncél bónusz (ha van). Aki magasabbat dob az ellenfele Védelménél, a különbséget levonhatja annak Életerejéből. Karakterünk Életereje a Rangjával együtt nő.
12 tárgyat vihetünk magunkkal, ez közül sok a képességeinket növeli (pl. varázsbot +1-et ad a Mágiánkra).
Könyvek
- The War-Torn Kingdom
- Cities of Gold and Glory
- Over the Blood-Dark Sea
- The Plains of Howling Darkness
- The Court of Hidden Faces
- Lords of the Rising Sun
- The Serpent King's Domain
- The Lone and Level Sands (tervezett)
- The Isle of a Thousand Spires (tervezett)
- Legions of the Labyrinth (tervezett)
- The City in the Clouds (tervezett)
- Into the Underworld (tervezett)