szerző: Herman S. Skull
eredeti megjelenés: 2016 (Two-Fisted Fantasy sorozat)
terjedelem: 400 fejezetpont
műfaj: sci-fi paródia
Fülszöveg
Nagy sebességű üldözés az elhagyott 66³ csillagpályán!
Az Űrfelfedező Lengyel összeakasztotta a bajszát a nagy hatalmú, csillagokon átívelő Konglomerátummal, és a törvény ebei a sarkában loholnak. Segíts neki, hogy elkerülhesse az igazságszolgáltatást, vagy pedig üldözd őt puskával a kézben annak a zsarunak a személyében, aki esküt tett az elfogására. Bárhogyan is választasz, ez egy igazi kemény öklű üldözés lesz a galaxis legveszélyesebb és legelhagyatottabb vidékén, telis-tele emlékezetes szereplőkkel, rosszban sántikáló idegenekkel és halálos csapdákkal.
Te mozgatod a szálakat: repülj, hazárdjátékozz, harcolj és ügyeskedj, amíg el nem éred a szabadságot vagy a győzelmet ebben a Two-Fisted Fantasy kalandban! A lapokon egy teljes szabályrendszert találsz arra, hogyan röpködj a csillagpályákon és hogyan küldd padlóra a Star Bastards univerzum lakóit – neked csupán két dobókockára és a két kőkemény öklödre lesz szükséged!
Háttértörténet
A könyv gyakorlatilag két kalandot tartalmaz, ugyanis az elején el kell döntenünk, kinek a bőrébe akarunk bújni. Választott karakterünktől függ a háttértörténetünk is.
Miroslaw Hermaszewski lengyel űrhajós, aki a valóságban a Szojuz-30 űrhajó fedélzetén 1978-ban részt vett egy űrrepülésen. A történet szerint azonban soha nem érte el a Szaljut-6 űrállomást, mert egy féreglyuk beszippantotta és a galaxis túloldalán dobta ki. A szovjet biológiai kísérleteknek és az űrsugárzásnak köszönhetően három méter magasra nőtt, és most ő a galaxis egyik fenegyereke, híres felfedező, aki módosított Szojuz-30-asával járja a csillagpályákat. Legutóbb azonban sikerült magára haragítania a Glomot, az Értelmes Lények Konglomerátumát. (Miroslaw a szövegben is végig lengyelül beszél, amelyet amúgy senki nem ért meg a galaxis e részén.)
Leo Canid a Konglomerátum Rendőrfőnökségének keményen dolgozó detektívje, aki azonban utálja a rövid pórázat. (A könyv kétértelmű marad abban, hogy Leo tulajdonképpen kutya-e.) Amikor egy korrupt bolygókormányzót akar lebuktatni, a karrierje bánja, és a 66³-as útra száműzik, hogy csempészeket és egyéb bűnözőket hajkurásszon. Egy nap az állomásfőnök magához hívatja, és megcsillantja előtte a lehetőséget: ha lekapcsolja az Űrfelfedező Lengyelt, visszakaphatja a jó állását.
Szabályrendszer
Igencsak részletes szabályrendszerrel van dolgunk. Mindkét karakterre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, kivéve, ahol kifejezetten mást ír a szöveg. Tulajdonságaink: Tapasztalat (mennyire vagyunk jók abban, amit csinálunk, pl. járművezetés, lövöldözés), Energia (mennyi energiát tudunk fektetni a dolgokba, ha 0-ra csökken, meghaltunk), Ököl (mennyire vagyunk kemény legények). Tapasztalatunk kezdőértéke 6, Energiánké 60, Öklünké 2 (természetesen). De kezdésnél még dobnunk kell két kockával, és a kapott eredményt felhasználhatjuk karakterünk fejlesztésére. Tapasztalatunkat max. 6 ponttal, Energiánkat 9 ponttal növelhetjük (Energiára minden pont +10-et ad), Öklünket viszont semennyivel. Költhetünk viszont pontot extra képességekre: A megfelelő cucc (napi egy újradobási lehetőség), Tökös fickó (nem kell Sebesülésre dobnunk, ld. lent), Jó cimbora (a segédpilótánk +1 Tapasztalatot kap).
Űrhajónknak szintén megvannak az értékei: Hajótest, Pajzsgenerátor és Teljesítmény. Ezek meg vannak adva, persze Miroslaw Szojuz-30-asa és Leo 1974 Dubhe Merope Sedanja némiképp különbözik. Utóbbi rendelkezik egy csillagközi hajtóművel is, amellyel nagy sebességre gyorsulva napokkal lerövidítheti a csillagközi ugrások időtartamát.
Itt említem meg, hogy a könyvhöz rengeteg színes kártya is tartozik, ezekből 8 a segédpilótánkat, 44 pedig a kaland során fellelhető tárgyakat ábrázolja.
Egy segédpilótával kezdünk, akit induláskor 6-ból választhatunk ki (utunk során még két jelöltet találhatunk). Ezek elég színes társaság és persze mindegyik különböző szinten értenek a dolgokhoz. Tulajdonságaik: Harc, Ököl, Manőver, Pajzsok, Fegyverzet; mindegyiküknek van egy különleges képessége is.
- Elwoo Blue (csak Leo): gombaszerű lény, tehetséges zenész, aki a börtönből szabadult, hogy segítsen Leónak. Egyetlen vágya, hogy szabadlábra kerülve összeszedhesse a bandáját.
- Bones (csak Miroslaw): ez a hallgatag csontváz a Lengyel régi cimborája, aki abból él, hogy whistle-tudásával kifosztja a gyanútlan utazókat a 66³-os út mentén.
- Moc: egyetlen célja, hogy minél többen eladjon az Encyclopedia Stellariából. Mivel erre a civilizált világok lakói nem nagyon vevők, az elmaradott határvidékeken próbálkozik.
- Tarlee: leszerelt Glom-katona, aki a volánokhoz tart, hogy zsoldosként próbáljon szerencsét. Sokat káromkodik, de a fegyvereit rendben tartja.
- Horizon-8 (HATE): egy elmaradott civilizáció által fellőtt űrkutató robot, aki idővel öntudatra ébredt, ruhát és fegyvert vásárolt és most hazafelé tart, hogy bosszút álljon azokon, akik kilőtték a mélyűrbe.
- Farmer Gocky: egy mezőgazdasági világról származó hatkarú lény, aki űrkalandokról álmodozva elhagyta otthonát. Pár hét múlva nincstelenül és megkeseredetten hazafelé indult.
- Iysp Eeld: növényi biztonsági őr, akit út közben szedhetünk fel. Elege lett a sok söpredékből, így most velünk tart, és akár táplálék-kiegészítésként is hasznosítható.
- Catte Chakold: a Catte Birodalomban az olyan rágcsálók, mint Chakold, másodrendű állampolgárnak számítanak. Ő azonban átvette a Caterwaul Fegyverfelügyelőjének személyazonosságát (az illető lenyúzott bőrével együtt), és szívesen velünk jön.
A segédpilótának megmondhatjuk, hogy ne vegyen részt a harcban, illetve el is bocsáthatjuk őket.
Harc terén a könyv háromfélét ismer: közelharcot, távolsági harcot és űrcsatát. Közelharcnál a körünkben először is el kell döntenünk, mennyi Energiát akarunk a harcra szánni (max. a Tapasztalat értékünkkel egyenlő lehet), ezt le kell vonnunk. Ezután dobunk mindegyik Öklünk után egy kockával, és a legmagasabb eredményt hozzáadjuk az elköltött Energia pontokhoz. Ezután dobunk ellenfelünknek is minden Ökle után, és a legmagasabbat hozzáadjuk a Tapasztalat értékéhez. Ha a mi összegünk magasabb, ellenfelünk veszít 1-et az Egészség jellemzőjéből. Ellenkező esetben nem történik semmi. Ellenfelünk akkor halálozik el, ha 0-ra csökken az Egészsége, mi pedig akkor, ha 0-ra csökken az Energiánk. A távolsági harc az előbbihez hasonló, ám ha a két összeg döntetlen vagy a miénk kisebb, szerzünk egy Sebesülést. A Sebesülések permanensen 1-el csökkentik a Tapasztalatunkat, amely ha 0-ra csökken… nos, tudjuk.
Űrcsata esetén a körünkben szét kell osztanunk max. annyi pontot, amekkora a Tapasztalat értékünk a hajónk három funkciója: Fegyverzet, Manőver és Pajzsok között. Ezt a pontmennyiséget le kell vonnunk a hajónk Teljesítményéből. El kell döntenünk, hol használjuk fel az Ököl értékünket (ez +1k6-ot jelent). Segédpilótánk a Tapasztalatát és Öklét felhasználja az egyik funkcióra, így nekünk csak a másik kettőre kell figyelnünk. Ezután összevetjük a Fegyverzet értékünket a másik hajó Manőver értékével, és amennyivel magasabb a miénk, annyi találatot értünk el. Minden találat után dobnunk kell egy kockával, és ha magasabbat dobtunk az ellenfél Pajzsánál, akkor 1 pontot veszít a Hajótest értékéből, valamint a Pajzsa 0-ra csökken. Ha a dobásunk alacsonyabb, akkor ellenfelünk csak 1 Pajzsot veszít. Majd ellenfelünk jön, és az ő Fegyverzet értékét kell összevetnünk a mi hajónk Manőverével. Amennyiben egy hajó Hajótest értéke 0-ra csökken, megsemmisült, illetve akkor is veszítünk, ha hajónk Teljesítménye 0-ra zuhan. A körök végén még dobnunk kell minden pont után, amit vesztettünk a körben a Hajótest értékből, és 6-os dobásnál egy Súlyos találatot szenvedünk el. Ezekre ismét dobnunk kell egy táblázaton, amely további büntetéseket ad (pl. tűz üt ki a hajón, valami fontos berendezés megsemmisül stb.).
Képességpróbánál szintén max. a Tapasztalatunkkal egyenlő számú Energiát áldozhatunk be, majd az Öklünkkel egyenlő kockával dobhatunk, a legmagasabbat véve. Az Energia+Ököl összegnek magasabbnak kell lenni a próba nehézségénél.
Végül még számon kell tartanunk a Csillagidőt, illetve Leo esetében a Nyakörvek számát. Utóbbi 0-ról indul és a teljesítményünket méri.
Összességében a szabályok enyhén túlbonyolítottnak tűnnek egy játékkönyvhöz képest...
Játékmenet
A fenti leírásból szerintem nagyjából képet kaphattunk arról, milyen hangulatú űrkalandokra számíthatunk a könyvben. Valószínűleg a Galaxis Útikalauz környékén kell keresnünk a könyv inspirációját.