A Woven Paths sorozat, pontosabban a Scythe-Bearer trilógia David Sharrock műve, amely jelenleg egy sikeres Kickstarter-kampány után a 2. köteténél tart. A sorozat első kötetét nagy lelkesedés fogadta, hiszen egy rendkívül részletesen kidolgozott fantasy világon játszódó, zseniálisan újszerű szabályrendszerre épülő, irodalmi igényességgel megfogalmazott, a sok választási lehetőség és optimalizálási lehetőség miatt többször újrajátszható kalandról van szó.
A történet Yarnia világán játszódik, amelyről az első könyv elején hosszú leírást olvashatunk. Eszerint a világ egy nukleáris katasztrófa utáni télben játszódik, amikor a bolygó nagy részét északon és délen jégsapka borítja, közöttük egy vékony sávban lehetséges az élet. Itt található Ereth kontinense, más néven a Felolvadt Földek, amelynek nagy része lakatlan, csupán néhány királyság létezik rajta (pl. Angle, Listholm, Skytor). A jég lassú visszahúzódásával az emberi civilizáció lassan terjeszkedik, ezt azonban a feneketlen Gungin-hasadékból előmászó káosz-szörnyetegek, a Vadak fenyegetik. A történet Angle-ban játszódik, amely egy feudális ország, vallása a druidista Wythia-kultusz (ennek papjai a Szövők). Ettől keletre fekszik Mortun Pandi, a boszorkánykirálynők birodalma, és Gungingeth, a káoszszörnyek városa.
Yarnián a mágia mindennapos, bár az igazi varázshasználók (akik az Inexor mágikus síkjából nyerik ki az energiát) rendekbe tömörülve elkülönülnek a köznéptől. Ha egy mágikus lényt egy másik intelligens teremtmény megérinti, egy Varázskővé változik. A Varázskő mágiája lehet jó vagy gonosz attól függően, hogy ki érintette meg, és ha valaki kiejti a rajta lévő rúna nevét, akkor megtörténik a benne foglalt varázslat. Pontosabban ehhez még egy Hatalomkővel (Empowering Stone) is rendelkeznünk kell, mert ez biztosítja a mágikus energiát a varázslathoz. Minden Hatalomkő bizonyos mennyiségű mágikus erőt tárol.
Amikor egy Vadat megöl valaki, az előbb-utóbb újraéled a Gungen-hasadék mélyén. Addig azonban az esszenciája egy Lélekkő formájában megmarad. A Lélekkő semleges káosz-energiával tölti fel azt, aki megérinti. Vagy ekkor, vagy egy idő után a kő eltűnik, és a Vad újjászületik a hasadékban. Az illető Vad hatalmától függően háromféle Lélekkő van: zöld, vörös és fekete. Ezek különféle bónuszokat adnak nekünk.
A könyvben a világ teremtésének rövid történetét is elolvashatjuk.
A szerző tervezi a világon játszódó szerepjáték-rendszer, a Woven Paths RPG megjelentetését is. Ennek első kötete, a The Wyrd Pandemonium című bestiárium már készülőfélben van.
Szabályrendszer
Hat főjellemzővel rendelkezünk, ezek páros neveket viselnek: Fürgeség-Gyorsaság (Deft & Dexterity, DD), Erő-Méret (Force & Form, FF), Elme-Memória (Mind & Memory, MM), Érzékelés-Szimpátia (Sense & Sympathy, SS), Szerencse-Lutri (Luck & Lottery, LL), Energia-Kitartás (Energy & Endurance, EE). Kezdőértéküket egy kockával kell kidobni, azzal az enyhítéssel, hogy amennyiben a hat főjellemző összege 14 vagy az alatti, egyszer újradobhatjuk az egészet. Főjellemzőink a kaland közben a megszerzett tárgyak, fegyverek és páncélok miatt nőni fognak. A páncélok például az FF-re adnak bónuszt és ugyanennyivel csökkentik a minket ért sebzést, a talizmánok az összes főjellemzőnk értékét megnövelik.
Van egy Esszencia tulajdonságunk is, ennek értékéhez főjellemzőink alapértékeinek összegét kell néggyel megszoroznunk. Az Esszencia a testi-szellemi-lelki erőnk jelzésére szolgál, pl. ebből vonódnak le a szellemi és morális "sebesülések", pl. a gonosztettek miatti lelkiismeretfurdalás is. Ezenfelül vannak Életpontjaink is, ennek összege induláskor az Esszenciával egyenlő, ebből vonódnak le a fizikai sérülések.
Próbánál két kockával dobunk, hozzáadjuk a megfelelő főjellemzőt és ennek az összegnek kell legalább annyinak lennie, mint a próba célszáma. A dupla 6-os mindig siker, a dupla 1-es mindig kudarc. (A szerző nagylelkűen megengedi, hogy elhagyjuk a dobásokat, ha azok akadályozzák a könyv élvezetét.)
Csatában ellenfelünknek ugyanúgy hat főjellemzője van, mint nekünk. A harc minden körében kockadobással választjuk ki, melyik főjellemzőt használjuk az adott körben. (De lehet, hogy az első kör főjellemzője meg van adva attól függően, hogyan kezdődött a harc.) Nincs tehát egyetlen harci tulajdonságunk, a küzdelem teljes lényünket igénybe veszi: DD esetén gyors támadásokkal, FF-nél erőteljes csapásokkal, MM-nél leleményes taktikázással, SS-nél az ellenfél gyenge pontjainak kihasználásával, LL-nél ádáz vagdalkozással, EE-nél kifárasztással igyekszünk ellenfelünk fölé kerekedni. Előbb az ellenfelünk dob, utána mi, egy kockadobás eredményét hozzáadva a főjellemző értékéhez (plusz hozzáadva az egyéb, pl. fegyverből adódó bónuszokat). Ha duplát dobunk, automatikusan megnyerjük a kört, kivéve a dupla 1-est, amikor automatikusan veszítünk. A sebzés alapből egyenlő a körben használt főjellemző értékével.
Hátizsákunkban összesen 18 tárgy lehet.
Küldetésünk során úgynevezett Témákat is gyűjtögetünk, ezekhez egy szó és egy szám tartozik. Ezek tulajdonképpen kódszavak, amelyekkel titkos ismeretek birtokába juthatunk és mellékküldetések nyílhatnak meg előttünk. (A Téma számát általában hozzá kell adnunk vagy le kell vonnunk a megfelelő fejezet számából, hogy a rejtett pontra elérjünk.)
Könyvek:
- Malice from the Middle Vale
- Nemesis of the Nin Witch
- Quest for the Quintessence (tervezett)