szerző: Joe Ward
eredeti megjelenés: 2021
terjedelem: 114 fejezetpont
műfaj: fantasy
Tetemek tántorognak a sötét folyosókon, őrök rántják elő a kardjukat és patkányok futkosnak a törött csontok halmai alatt. Tudván, hogy bármelyik lépésed az utolsó lehet, ki kell kerülnöd a csapdákat, fel kell nyitnod ládákat és harcolnod kell, hogy kiszabadulj a zegzugos útvesztőből, amelyben fogva tartottak.
A Cages of Fear egy egyszemélyes játék könyv alakban, amely kocka alapú csatákat és mozgást, valamint egyszerű karakterfejlődést és tárgymenedzselést tartalmaz.
A könyvről
Joe Ward könyve gyakorlatilag egy gondolatkísérlet: mi lenne, ha egy játékkönyvben kockadobások mondanák meg, mi történik legközelebb? Az alapötletre egy meglehetősen egyszerű szabályrendszert húzott fel a szerző, a téma pedig egy labirintusból való kiszabadulás lett. Történetről tehát e könyv esetében nem beszélhetünk.
Az egyébként meglehetősen szimpla kalandot a grafikák mentik valamelyest, hiszen a történet helyett e bizarr szörnyetegeket ábrázoló képek próbálják megteremteni a komor hangulatot.
A kiadó oldalán egy videós bemutatót is találunk a játékmenetről.
Szabályrendszer
A szabályokat érdekes módon a háttértörténetbe ágyazva kapjuk meg. Eszerint egy börtöncellában ébredünk, ahol egy Maelan nevű köpenyes fickó elmagyarázza nekünk a tudnivalókat. Nevünk véletlenszerű kidobása után foglalkozást kell választanunk: lehetünk gyalogosok, martalócok vagy magiszterek. A gyalogos jól harcol, a martalóc újradobhatja a ládákban talált kincseket, a magiszter pedig varázsolni tud. Három főjellemzőnk van: Sebzésünk, Intellektusunk és Egészségünk, ezek alapértéke sorrendben 0, 0 és 4.
Ezután kapunk egy tőrt (+1 sebzés) és egy varázslöttyöt, majd meg kell küzdenünk egy kriptapatkánnyal. A harc igazán egyszerű: dobunk egy kockával magunknak és az ellenfélnek is, és aki magasabbat dobott, az sebez a másikon. Ezután még egy varázsitallal és egy bőrzekével leszünk gazdagabbak (utóbbit csak gyalogos viselheti, +1 egészséget ad), végül Maelan megmutatja a rejtekutat a falban, amellyel megszökhetünk - ő nem jön velünk.
A könyv lényege tulajdonképpen az, hogy minden egyes oldal a labirintus egy szobáját rejti, ahol ellenfelekkel csatázhatunk (vagy elmenekülhetünk előlük, ha nagyobbat dobunk náluk), kincsesládákat találhatunk, csapdákba botolhatunk stb. Minden egyes szoba után kockadobással 1-3 szobát (oldalt) haladhatunk előre. A cél, hogy az utolsó oldalra elérve kijussunk az útvesztőből.
Utunk során különböző tárgyakat találhatunk, amelyek bónuszt adnak valamelyik főjellemzőnkre, vagy pedig eladhatjuk a kereskedőknél, az aranyakból erősebb tárgyakat vásárolva. A varázsitalok helyreállítják az Egészségünket, a tolvajkulcsokkal kinyithatjuk a bezárt ládákat, a varázslatok pedig sebeznek az ellenfeleinken. Ezen kívül tapasztalati pontokat is gyűjthetünk, ezeket egy táblázatba kell beírnunk, és ha megjelölt rubrikához érünk, akkor szintet lépünk: kaphatunk +1 Sebzést, +1 Intellektust vagy +2 Egészséget.