szerző: Steve Jackson, Creede & Sharleen Lambard, Scott Haring és W. G. Armintrout
eredeti megjelenés: 1986-87
terjedelem: 400 fejezetpont
műfaj: sci-fi
A Car Wars egy járműves harci szimulátoros társasjáték, amelyet az amerikai Steve Jackson adott ki 1980-ban. (Igen, az a Steve Jackson, akinek A skorpiók mocsarát, A mélység démonait és a Robot kommandót is köszönhetjük.) A játék az évtizedek során hatalmas rajongótábort szerzett és több száz különféle kiadványt jelentetett meg - a 2020-as 6. kiadása is hamar megszerezte Kickstarteren a kívánt összeget. A lapozgatós könyvek a társasjáték oldalvizén jelentek meg, nyilván azért, hogy további rajongókat szerezzenek neki.
A Car Wars világa a 2030-as években játszódik. Az USA egysége a múlté: Texas, Oklahoma és Louisiana egy rövid háborút követően függetlenné vált. Az olaj- és élelemhiány miatti zavargások a kormány meggyengülését okozták, városok néptelenedtek el és a közbiztonság romlott. Eközben egyre népszerűbbé váltak a fegyveres sportok, köztük is leginkább a fegyverekkel felszerelt járművek "párbajai". A játékosok ilyen küzdelmek bajnokait alakítják.
Szabályrendszer
Az eredeti Car Wars szabályai rendkívül részletesek (a '80-as években még megszokottak voltak az ilyen monstre társasjátékok); akit érdekel, itt belenézhet a 64 oldalas szabálykönyvbe. A játékkönyvek nyilván ennek erősen leegyszerűsített változatát használják, amely azonban még így is bonyolultabb a kívánatosnál. A játék meglehetősen sok nyilvántartással jár és a csaták is lassúak lehetnek a sok dobás miatt.
A kalandlap alapján a játékosnak több főjellemzője van: a Vezetés, a Lövés és a Szerelés nyilvánvalóan hozzá tartozik a témához, ezenkívül a Presztízst, a Védelmet, az Életpontokat, valamint a pénzünket kell számon tartanunk.
Autónknak több jellemzője van: motorja, fegyverei, egyéb kiegészítői (gadgets), valamint számszerűsített Védelme, Irányítási osztálya és "Életpontjai". A fegyverekről egyenként nyilván kell tartanunk, melyik irányba néz, valamint a bónuszát és a sebzését, illetve opcionális szabályként a lőszert is.
Többféle dobás szerepel a játékban. Vezetés dobásnál a Vezetés értékünk + a jármű Irányítási osztálya alá kell dobnunk. Támadásnál két kockával dobunk, ehhez jön egy harci módosító, amely a Lövés főjellemzőnknek, a fegyverünk bónuszának és a fedélzeti számítógépünk bónuszának összegével egyenlő.
Battle Road
A sorozat első részében, amelyet maga Jackson írt, Louisiana elnökének lányát kell megmentenünk egy olajbárótól, aki az elnöki posztra pályázik. A politikai szál sajnos nem túl hangsúlyos, a történet java részében véletlenszerűen felbukkanó ellenfelekkel kell megküzdenünk. Számon kell tartanunk az idő múlását is. Maga a történet elég rövid, cserébe viszont számtalan választási lehetőségünk van, és különböző útvonalakon teljesíthetjük a küldetést.
Fuel's Gold
Ezúttal a Massachusettsi Milíciának dolgozunk, és egy fontos üzenetet kell célba juttatnunk. Azonban az Anarchista Felszabadítási Front nevű terrorista szervezet, amelynek célja Boston elpusztítása, nem szeretné, ha sikerrel járnánk, így meg kell küzdenünk velük. Ez a kaland lineárisabb, mint az első rész, bár itt is vannak mellékküldetések, illetve autót is válthatunk közben. Viszont vannak olyan pontok, ahol egyetlen kockadobáson múlik a küldetésünk.
Dueltrack
Ezúttal egy feltaláló barátunkat kell kisegítenünk, aki legújabb találmánya, egy robot miatt keveredik bajba, velünk együtt. A könyv szerkezetileg és hangulatilag is eltér az előzőektől, inkább egyfajta nyomozásos történet. A kiindulóponttól többféle irányban indulhatunk el nyomokat keresni, és bármikor visszatérhetünk ide, így nagy szabadságot kapunk. Az idő múlására viszont itt is tekintettel kell lennünk.
Badlands Run
A negyedik rész az USA nyugati részén játszódik: egy mormon vezetőt kell épségben eljuttatnunk Salt Lake Cityből San Franciscóba. Ez a könyv nem kiemelkedő, de az előző részek hibáit is elkerüli, pl. nincs benne fárasztó számolgatás és csak egy helyen van olyan dobás, amellyel elbukhatjuk a kalandot. Bár nem cserélhetünk kocsit és a páncélozott teherautónk kissé nehézkesen irányítható, szerencsére az ellenfeleink sem túl erősek.
Green Circle Blues
Egy egykor szebb napokat látott autóversenyzőt alakítunk, akit a kormányzat kér fel egy küldetésre: egy nukleáris fenyegetést kell elhárítanunk. Ellenfelünk ezúttal egy Zöld Kör nevű terrorszervezet lesz. Ez a könyv szintén lineáris kalandot ígér, szerkezete az előzőekhez hasonló.
Mean Streets
A sorozat befejező darabja végre szakítani mer a jól bevált sablonokkal. Egy klónozott ügynököt alakítunk, akinek meg kell védenie hazáját, Texast attól a régi ellenségtől, aki elpusztította az előző testét. Nem csak a sztori újszerű, hanem a megvalósítás is. A történet elején eligazítást kapunk, itt válaszainktól függően már többféle irányba ágazhat el a történet. Véletlenszerűen kapunk egy partnert is három személy közül, akik mindegyike eltérő tudással és személyiséggel bír, ezután pedig nekünk kell megszereznünk a küldetés teljesítéséhez szükséges autót, felszerelést és fegyvereket.