Játékkönyvek a nagyvilágból

Élet a Fighting Fantasyn túl

Golden Dragon sorozat

szerző: Dave MorrisOliver Johnson és Yve Newnham
eredeti megjelenés: 1984-85
terjedelem: 290-310 fejezetpont
műfaj: fantasy

A Golden Dragon sorozat a Dave Morris-Oliver Johnson szerzőpáros legelső sorozata volt, amely igyekezett meglovagolni a 2 évvel korábban elinduló Fighting Fantasy-sorozat sikerét. Alapvetően jól megírt, hangulatos olvasmányok ezek, amelyek simán hozzák egy átlagos FF-könyv minőségét - annak ellenére, hogy azokhoz képest több gyengeséggel is rendelkeznek. Ilyenekre gondolok: a GD-könyvek rövidebbek, a szabályrendszerük egyszerűbb, és ami az én szememben a legnagyobb hiányosság: nagy részük útvesztőbeli bolyongásról szól, történetről tehát kevésbé beszélhetünk. A sorozat legjobb részei a 2. és a 4. könyv.


Szabályrendszer

Három főjellemzőnk van: Életerő, Pszí és Mozgékonyság. Életerőnk kezdőértéke 20+2k6, Pszínké és Mozgékonyságunké 3+k6. (A mentális képesség bevezetése a FF-beli Szerencse helyett szerintem jó döntés.) A szabályok arra is kérnek, hogy adjunk nevet a főhősünknek.

A csaták a lehető legegyszerűbbek. Dobnunk kell a két kockával, és az eredménytől függően vagy mi veszítünk valamennyi Életerőt, vagy az ellenfelünk. A sebzés, ellenfelünk Életerejével együtt, meg van adva a csatánál. Nyilván minél jobb az ellenfél, annál nagyobb az esélye, hogy ő talál el minket, illetve annál nagyobb a sebzése is. El is menekülhetünk a csatából, ám ha ilyenkor két kockával a Mozgékonyságunk fölé dobunk, ellenfelünk még bevisz egy búcsútalálatot 3 Életerő értékben. Ez az egyszerű csatarendszer meglepően rugalmasan tudja kezelni a különböző ellenfeleket és harci szituációkat (pl. egyszerre több ellenfél elleni harc).

Természetesen tárgyakat és kincseket is gyűjtögetnünk kell kalandjaink során.

 

gd11.jpg

Crypt of the Vampire

Háttértörténet nincs: az 1. fejezetpontból megtudjuk, hogy egy - feltehetően fantasy - erdőben bolyongva farkasok vesznek üldözőbe minket, és előlük menekülve egy kőfalhoz jutunk, benne vaskapuval, amely egy ódon kastélyhoz vezet. Azt már később tudjuk meg, hogy a kastély ura, Lord Tenebron, egy gonosz vámpír, és valamiért úgy döntünk, hogy leszámolunk vele.

Dave Morris legelső könyve standard labirintusbeli mászkálás, bár a komor kriptahangulatot sikeresen építi fel. Jó néhány csapda és halálpont vár ránk. Néhány jól kitalált találkozás (pl. egy sakktábla-csata, egy illúzió mögé rejtőző pók, egy gyászzenekar) teszi emlékezetessé a könyvet.


gd12.jpg

The Temple of Flame

A sorozat második könyve - szerzőpárosunk első közös alkotása - meglepően jóra sikeredett. Palados Sárkánylovagját alakítjuk, aki egy régi kódex útmutatását követve a párás dzsungelbe jött, hogy megtalálja az ősi anku nép egyik istenének, Kataknak a templomát, benne az istenség szobrával. (Az, hogy mire kell nekünk a szobor, nem derül ki, valószínűleg értékes.) Először a dzsungelben haladunk, majd a templompiramisba belépve kell eljutnunk a belső szentélyig. A kaland a közép-amerikai civilizációk egyfajta fantasy változatára épül.

A könyvet két dolog emeli az átlag fölé. Először is kapunk egy jópofa társat egy kis majom, Minki képében, aki időnként segít nekünk. Másrészt a kalandunk hátterében ott van a leszámolás régi ellenfelünkkel, Őrült Damontirral, a gonosz mágussal, aki egyszer már majdnem megölt minket, és a piramisba is előttünk jutott be. Utunkon tehát Damontir embereivel és Rémálom Gárdájával is meg kell küzdenünk, mielőtt méltó bosszút állhatunk a máguson és elvihetjük a szobrot. (De a könyv vége itt meglepetést hoz...)


gd13.jpg

The Lord of Shadow Keep

Oliver Johnson első önálló műve sajnos meglehetősen átlagos, pedig itt is kapunk egy háttértörténetet. Eszerint Lalassa királyának, Valafornak az elit lovagjai közé tartozunk. Miután a király egy, a goblinok ellen vezetett hadjáratban eltűnt, öccse, Averok vette át az uralmat. Averok azonban lassanként egyre zsarnokibbá vált, s a királyság hanyatlásnak indult. Mi éppen elhagyni készülünk az országot, mert nem akarjuk tovább szolgálni a zsarnokot, amikor egy erdőben belebotlunk Valaforba, aki már csak árnyéka önmagának. A király elmeséli, hogy a hadjáratot túlélve hazatért, s álruhában járva az országot kiderítette, hogy Árnyerőd ura, a gonosz Arkayn Darkrobe élőhalott vámpírt csinált Averokból. Valafor sikertelenül próbálta legyőzni a gonosz varázslót, így most minket bíz meg a feladattal.

Kalandunk első fele az elvadult vidéken való áthaladásból áll, majd magán Árnyerődön kell átverekednünk magunkat. Néhány ügyesebb megoldástól eltekintve ez a könyv elég rosszul öregedett.

 

gd14.jpg

The Eye of the Dragon

Újdonság, hogy ebben a könyvben varázsolni is tudunk. 12 varázslat áll rendelkezésünkre, amelyeket akkor használhatunk el, ha a könyv felajánlja (kivéve a harci és gyógyító igéket), de mindegyiket csak egyszer a kaland során. Ez egyrészt egy kellemes dilemmát ad, másrészt növeli a könyv újrajátszhatóságát.

Tapasztalt harci mágusok vagyunk, akik Achtan Vénjeinek meghívására utaztak a városba. A Vének előadják, hogy egyik társuk, Giru ásatásokat végzett Thalios ősi romvárosában, és megtalálta a Sárkány Szemét, e legendás varázstárgyat. Ránk azért van szükség, hogy Giruval együtt megszerezzük az ereklyét az azt védő csapdáktól és épségben elhozzuk Achtanba.

Ez a könyv is élvezetes olvasmány. Az elsüllyedt romváros vegyíti a földi ókori kultúrákat a fantasyvel, és több helyen víz alá merülve kell folytatnunk az utunkat. A kaland nehéz is, így nem lesz egyszerű megtalálnunk a helyes utat és összeszednünk a küldetésünk teljesítéséhez szükséges tárgyakat, túlélve a kemény ellenfeleket.

 

gd15.jpg

Curse of the Pharaoh

Arkos sivatagvárosába érkezünk, hogy megkeressük Gabbadot, a régiségkereskedőt. Korábban ugyanis megvettünk egy kis gránittábla-töredéket, amely elvezethet minket a Hatalmas Kharphut fáraó elveszett sírjához, ahol a szóbeszéd szerint óriási kincsek rejtőznek... ám még senki sem tért vissza onnan. Az ember, akitől a töredékünk származik, Gabbadtól vette azt, így most a kereskedőt kutatjuk, hátha nála van a többi rész is.

Előbb a városban, majd a sivatagban, végül a fáraó sírkamrájában bolyongunk, természetesen az ókori Egyiptomot felidéző díszletek és ellenfelek között. Utóbbiak már-már frusztrálóan kemények: egy-egy rossz kockadobás akár az életünkbe kerülhet. Maga a történet sem különösebben eredeti, emiatt ez a könyv sem emelkedik ki az átlagból.

 

gd16.jpg

Castle of Lost Souls

A sorozat utolsó kötetében különös kalandba csöppenünk. Lynton városában unatkozva egy gazdag ficsúr, Jasper és fivérei fogadnak fel minket, hogy mentsük meg nemrég meghalt atyjukat a démoni Slank karmaiból. Az apa ugyanis fiatalon szerződést kötött a démonnal, ennek révén gazdagodott meg. Halálakor Slank érte jött és az Elveszett Lelkek Kastélyába vitte. Itt azonban az apa lelke a leánya utolsó könnycseppjét felhasználva elkergette a démont, majd elbarikádozta magát a kastély könyvtárában. Sikerült kiderítenie, hogy Slank elpusztításához hat tárgy szükséges: egy kristálygömb, egy négylevelű lóhere, egy szent hamvai, egy apáca hajtincse, egy vitéz lovag páncéljának darabja és egy könnycsepp. Ezután megjelent fiai álmában, és rájuk hagyta a küldetést. Jasperék számtalan harcost felfogadtak már, ám egyikük sem járt sikerrel.

Ennek ellenére maga a könyv nem túl nehéz. Első felében össze kell gyűjtenünk a szükséges kellékeket (erre többféle lehetőségünk is van), majd a kastélyba behatolva leszámolnunk magával a démonnal. Útközben rengeteg tárgyat szerezhetünk, amelyek segítenek az akadályok legyőzésében, és maga a főellenség sem túlzottan félelmetes.

Játékkönyvek a nagyvilágból

Leírások főleg angol nyelven megjelenő játékkönyvekről, sorozatokról.

Címkék

1980-as (36) 1990-es (14) 2010-es (36) 2020-as (25) Aaron Emmel (1) ACE Gamebooks (7) Adam Carter (3) Andrew Chapman (1) A Ghostly Time Travelling Game Book (3) A Road Less Traveled (4) Ben Dever (1) Blood Sword (6) C. Aaron Kreader (1) Car Wars (1) Creede & Sharleen Lambard (1) Cretan Chronicles (4) D. L. Lewis (3) dark fantasy (9) Dave Morris (21) David Honigmann (4) David Konkol (1) David Lowrie (5) David Sharrock (2) David Tant (5) David Velasco (1) David Walters (3) Demons Bane (3) DestinyQuest (5) Destinys Role (4) Eternal Champions (3) Fabled Lands (8) Falcon (7) fantasy (79) Fatemaster (1) Flint Dille (1) Gary Gygax (1) Golden Dragon (1) Graham Plowman (1) Herman S. Skull (3) hétköznapi (1) horror (7) J. H. Brennan (1) James A. Hirons (1) Jamie Thomson (28) Jeffrey Dean (4) Joe Dever (5) Joe Ward (1) John Butterfield (4) Jonathan Green (7) Jon Sutherland (1) Joseph Daniels (4) K. J. Shadmand (1) Literally Immersive Gamebooks (1) Lone Wolf (6) Mark Lain (4) Mark Smith (15) Martin Charbonneau (1) Martin Noutch (4) Michael J. Ward (5) Midnight Legion (1) mitológia (5) Oliver Johnson (7) paródia (5) Paul Gresty (2) Paul Vernon (1) Philip Parker (4) politikai (2) Portsrood Protectors (2) Real Life Gamebooks (1) Sagard the Barbarian (1) Sagas of the Demonspawn (1) Samuel Isaacson (7) sci-fi (26) Scott Haring (1) Shadow Thief (4) Simon Farrell (1) Simon Wiese (1) sorozat (28) steampunk (6) Steam Highwayman (4) Steve Jackson (1) Swen Harder (1) The Cluster of Echoes (5) The Entram Epic (4) The Legends of Skyfall (5) thriller (6) Tolkien Quest / Middle-Earth Quest (1) történelmi (1) Two-Fisted Fantasy (3) Victoria Hancox (5) Vincent Lazzari (1) Virtual Reality / Critical IF (5) VulcanVerse (1) W. G. Armintrout (1) Wayne F. Densley (1) Way of the Tiger (9) Woven Paths (2) Yve Newnham (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása