szerző: Graham Plowman
eredeti megjelenés: 2022
terjedelem: 586 fejezetpont
műfaj: horror
1926, Új-Anglia. Egy, a Miskatonic Könyvtár archívumában talált érdekes lelet nyomán eljutsz egy dombon álló régi házhoz, amely egy tíz évvel korábbi gyilkossági eset megoldását rejti.
Azonban vannak rejtélyek, amelyek régebbiek az időnél és a térnél, s az emberiség helye az univerzumban nem olyan biztos, mint amennyire hinni szeretnénk...
Sikerülni fog megfejtened a rejtélyt és közben épelméjűnek maradnod? Vagy pedig az Őrszem-dombon álló ház titka, és ami mögötte van, átlök az őrület határán?
A TE kezedben van a megoldás ebben a rémisztó lovecrafti kalandban!
A könyvről
Ha Lovecraftról van szó, akkor játékkönyves vonalon először talán a Choose Cthulhu-sorozat ugorhat be, amely eddig az író 14 történetét dolgozta fel 100 fejezetpontos, hangulatos interaktív regény formában. Nos, jelen könyvünk nem ebbe a sorozatba tartozik, hanem a Cthulhu Mythos Gamebook-sorozat első (és eddig egyetlen) darabja. Lássuk, mit tud!
A szerzőről annyit, hogy nem csak írással foglalkozik, hanem saját zenét is szerzett különböző Lovecraft-művekhez, ezek a honlapján elérhetőek (illetve YouTube-on a szerző neve alatt).
Szabályrendszer
A szabályok nem bonyolultak. Négy tulajdonságunk és három jártasságunk van. Előbbiek közé az Erő, az Ügyesség, az Egészség és a Higgadtság, utóbbiakhoz pedig az Észlelés, a Lopakodás és a Harc tartozik. (A két típus között semmilyen különbség nincs; utóbbiak nyilván tanult dolgokat jelentenek, de a szabályok ugyanúgy kezelik őket.) Egészségünk és Higgadtságunk 10-ről indul, míg a többi hat jellemző alapértéke 6, és összesen 6 pontot még szétoszthatunk közöttük úgy, hogy egyik se lépje túl a 8-at.
Jellemzőinket úgy tehetjük próbára, ha dobunk két kockával és hozzáadjuk a feladat nehézsége miatti módosítót (ez -2 és +3 között lehet, minél magasabb, annál nehezebb a próba). Ennek az összegnek kell kisebbnek vagy egyenlőnek lennie az adott jellemző aktuális értékénél.
Amennyiben Egészségünk vagy Higgadtságunk csökken, egy idő után módosítókat fogunk kapni a többi jellemzőnkre. Az Egészség esetében ezek mindig negatívak, a Higgadtságnál viszont kezdetben negatívak, viszont ha 4 alá csökken a tulajdonság, akkor bónuszokat kezdünk kapni, ahogy az őrülettől egyre mániákusabbak leszünk. Ez egy hangulatos megoldás, ami miatt néha megérheti kockázatot vállalni.
Harc esetén két kockával dobunk, az eredményt hozzáadjuk a Harc jártasságunkhoz, majd ugyanígy járunk el ellenfelünknél is. Akinek magasabb az összértéke, az megsebezte a másikat, így alapesetben 1 Egészség-vesztést okoz.
Ahogy egyre jobban behatolunk a lepel mögé, Mítosz-pontokat foguk gyűjteni. Érdekesség, hogy ezek akkor is megmaradnak, ha elbuktuk a kalandot: a következő alkalommal erről az értékről fog indulni. Sikeres nyomozás esetén a Mítosz-pontok alapján kapjuk meg végső Értékelésünket.
Háttértörténet
1926-ban járunk, és egy Frank Winston nevű újságírót alakítunk, aki az Arkham Gazette-nek dolgozik. A Miskatonic könyvtárban kutatva egy tízéves cikkre lelünk, amely egy rejtélyes gyilkossági esetet ír le. Egy Durham közeli dombon álló házban egy négytagú család holttesteire bukkant a rendőrség - azaz csak három holttestre, mert az egyik 12 éves fiú eltűnt. Valami kiszívta a vérüket a testükből... Ugyanakkor egy zavart viselkedésű férfit is láttak a városban. Korábban, 1899-ben szintén egy teljes családot mészároltak le ugyanitt. Lehet, hogy kapcsolat van a gyilkosságok között? A Miskatonic Egyetem professzora, Peabody is ráállt az ügyre, amely azonban megoldatlan maradt.
Elhatározzuk, hogy utánanézünk a dolognak. Mivel Peabody professzort nem találjuk az egyetemen (ismeretlen helyre távozott, láthatólag felhagyva a nyomozással), autóba ülünk és Durham felé indulunk.
Játékmenet
Durhambe érkezve lehetőségünk van rá, hogy vizsgálódjunk a városban és kikérdezzük a lakosokat, mielőtt magához a házhoz mennénk. A könyv második felében a házban folytatjuk a nyomozást. Magát a rejtélyt természetesen nem leplezem le, hiszen az olvasó valószínűleg tudja, mire számíthat egy Lovecraft-történetben. Elég annyi, hogy számtalanszor meg fogunk halni, mire megoldjuk a rejtélyt.
A könyv szép illusztrációi jól illenek a történet hangulatához.