A Virtual Reality sorozat a '90-es években jelent meg. A célja az volt, hogy egy kocka nélküli szabályrendszerrel és újszerű történetekkel megtörje a Fighting Fantasy dominanciáját. A sorozatban 6 könyv jelent meg Dave Morris tollából, ezek különböző helyszíneken játszódó történelmi-fantasy-sci-fi kalandok voltak. A könyvek közül a legjobb 4-et a 2010-es években újra kiadták a Critical IF sorozatban.
A sorozat könyvei irodalmi olvasmánynak sem utolsók, nyelvileg rendkívül igényesen vannak kidolgozva. Ezen kívül az érdekes helyszínek és az életszerű karakterek is növelik az értéküket.
Szintén jellemzője a sorozatnak, hogy bár - a Heart of Ice-t kivéve - fantasy műfajúak, de nem egy kitalált fantasy világban játszódnak, hanem egyes földi kultúrkörök (maják, arabok, 16. századi kalózok) világában, és annak mitológiájából, meséiből merítenek.
Háttértörténet
Egységes kalandokról nem beszélhetünk, a sorozat köteteit a hasonló szabályrendszer fűzi össze.
Szabályrendszer
A szabályrendszer nem használ kockát. Az akadályok leküzdését ehelyett 12 képesség segíti, amelyek közül kezdéskor 4-el rendelkezünk. A könyv kínál 7 előre elkészített karaktert, de összeállíthatunk saját karaktert is. 10 életponttal, valamennyi pénzzel és a képességeinktől függő kezdő tárgyakkal indulunk. A képességek, karakterek és tárgyak természetesen könyvről könyvre változnak, az adott témától függően.
A harc nagyon egyszerű: megmondod, milyen képességet és/vagy fegyvert használsz, a könyv pedig erre megmondja, hány életpontot sérültél. Tulajdonképpen az összes próba így zajlik. Taktikázásra tehát nemigen van lehetőségünk, cserébe viszont nem zökkentenek ki a történetből a kockadobások, és nem függünk annyira a szerencsétől.
A kaland során bizonyos kódszavakat is gyűjtünk a tárgyakon kívül.
A Critical IF sorozatban újra kiadott könyvek: