Az ACE Gamebooks sorozatot Jonathan Green jegyzi, kötetei 2015 óta jelennek meg. A mind témaválasztásában, mind szabályrendszerében rendkívül innovatív sorozat célja, hogy klasszikus irodalmi műveket újragondolva és kissé sötét tónusúra festve helyezzen át a játékkönyvek világába. Ilyen irodalmi alkotás pl. a Beowulf, az Alice Csodaországban, az Óz, a nagy varázsló, a Pán Péter stb. A könyvek gyakran egyfajta folytatásai a klasszikus előképeknek.
A sorozatban eddig 5 könyv jelent meg. A 6. kötetet 2021-re tervezik kiadni, míg a 7. Kickstarteres kampánya éppen mostanában (2021. augusztus közepén) zárul le sikeresen.
Szabályrendszer
A sorozat neve annak a három főjellemzőnek a nevéből ered, amelyiket mindegyik könyv használ: ezek a Mozgékonyság (Agility), Harc (Combat) és Kitartás (Endurance). Ezen kívül arra is utal, hogy kockadobások helyett kártyák felhúzásával is generálhatjuk a kaland során szükséges véletlen számokat. A sorozat kötetei témától függően egyéb főjellemzőket is használnak (pl. a Beowulf Hős pontokat, az Alice Őrületet és Logikát).
Főjellemzőinket próbára is tehetjük, ehhez két kockával kell dobnunk. Ha az összeg alacsonyabb vagy egyenlő a szóban forgó főjellemzőnél, a próba sikeres, egyébként kudarcot vallunk. Ha a kártyahúzást preferáljuk, a szabvány 52 lapos franciakártya-pakliból kihúzott kártyán látható szám lesz a próbánk értéke (bubi, dáma, király 11-et, ász 12-t vagy automatikus sikert ér).
Két főjellemzőnél speciális szabály van a próbákra: Kitartás-próbánál négy kocka eredményét adjuk össze (vagy két kártyát húzunk fel), míg a 0-ról induló képességek próbájánál (pl. az Alice-ben az Őrület) akkor vagyunk sikeresek, ha két kockával a főjellemzőnk fölé dobtunk.
A csata úgy zajlik, hogy a két kockadobással vagy egy kártya felhúzásával generált véletlen számot hozzáadjuk a harcoló fél Harc értékéhez. A saját és az ellenfelünk eredményét összevetve kiderül, melyik félnek kell sebesülést levonnia a Kitartás értékéből. Aki megszerezte a csatában a kezdeményezést, bónuszt kap a Harc értékéhez. Ha a két eredmény egyforma, kockadobás dönti el, hogy mindketten sebesülnek-e. Aki megnyerte a harci kört, azé lesz a kezdeményezés a következő körben.
Néhány könyvben a játékos több karakter közül is választhat. Ilyenkor a könyvben külön, csak az adott karakter számára elérhető történetszálak és mini-küldetések vannak, ami nagyban növeli az újrajátszhatóságot.
A szerző blogján további információkat és letölthető anyagokat találhatunk.
Könyvek:
- Alice's Nightmare in Wonderland
- The Wicked Wizard of Oz
- Neverland: Here Be Monsters!
- Beowulf Beastslayer
- 'TWAS - The Krampus Night Before Christmas
- Dracula: Curse of the Vampire
- Ronin 47 (tervezett)