Játékkönyvek a nagyvilágból

Élet a Fighting Fantasyn túl

The Way of the Tiger sorozat

A The Way of the Tiger egy klasszikus '80-as évekbeli sorozat, amely Mark Smith, Jamie Thomson és David Walters műve. Érdekessége, hogy a Fighting Fantasy sorozatból, konkrétan a Haláltalizmánból ismert Orb világán játszódik, amely egy egyedi hangulatú, részletesen kidolgozott fantasy világ. (Smith és Thomson több könyvet írt a Fighting Fantasy sorozatba, így a Haláltalizmánon kívül A szamuráj kardját is, vonzódásuk a távol-keleti kultúrához tehát letagadhatatlan.) Orb enciklopédiája angolul letölthető innen.

Főhősünk egy Bosszúálló nevű nindzsa harcos. Az első kötetekben még a szokásos vándorlás / küldetésmegoldás zajlik, a 3. könyvtől azonban a sorozat érdekes fordulatot vesz. Ebben a könyvben birtokba vesszük jogos örökségünket, egy várost, és innentől kezdve államunk irányításával kell foglalkoznunk, majd az 5. kötetben vissza kell vernünk egy támadó hadsereget. A sorozat tehát egyre szélesebb perspektívát nyújt, ami üdítő különlegesség a játékkönyvekben általában szereplő egyszemélyes világmegváltáshoz képest: olyan témákat hoz be (politika, stratégia, nagyléptékű csaták), amelyek eddig ritkán szerepeltek ilyen könyvekben.

Az 1-5. könyv után azonban a sorozat hanyatlani kezdett. A 6. könyv furcsa módon visszatért az egyszemélyes küldetéshez, ráadásul úgy "zárul", hogy a főhős csapdába esve várja a sorsát. A folytatásra 20 évet kellett várniuk az olvasóknak a 7. könyv képében. A sorozat végül kapott még egy "előzményt" (0. kötetet), ahol a főhős még a felavatása előtt álló, kiképzését végző nindzsa-tanonc. Ezek a részek sem rosszak, de nem érik el az 1-5. könyv színvonalát.


Szabályrendszer

Két számszerű jellemzőnk van: a Kitartásunk, ami 20-ról indul, illetve a Belső Erőnk, ami 5-ről.

A szabályrendszer legérdekesebb újítása a csaták menete. Nindzsák lévén többféle pusztakezes technikát ismerünk (ezeknek különböző egzotikus neveik vannak, pl. Ugró Tigris Rúgás vagy Sárkányfarok Dobás). Harc esetén először kapunk egy részletes leírást az ellenfélről és a környezetről, majd a könyv több lehetőséget ajánl fel: ütéseket, rúgásokat, dobásokat, surikenhajítást stb. A leírás alapján ki kell következtetnünk, az adott helyzetben melyik lenne a leghatékonyabb technika. Az adott pontokra lapozva még dobnunk kell két kockával ellenfelünk Védelme ellen, ám a dobás nehézsége attól függ, az adott helyzetben mennyire hasznos az a lehetőség, amelyet választottunk. A könyv ennek megfelelően írja le a csata folytatását. Ha találtunk, egy kockadobásnyit sebzünk ellenfelünk Kitartásán, majd ő visszatámadhat. Ha eltaláltak minket, megpróbálhatjuk kivédeni a csapást, ám ezzel a következő támadásunkat fogjuk lelassítani (-2-t kapunk a dobásra). Ha a támadásunk előtt elhasználunk 1 pontnyi Belső Erőt, siker esetén megduplázhatjuk a sebzésünket.

A Way of the Tiger-ben tehát a harcokat nem tudjuk pár kockadobással elintézni, hanem gondolkodnunk kell, ráadásul a könyv szövege leírja, mit csinálunk és ellenfelünk hogyan reagál erre. A harcok tehát narratívak és nagyon taktikusak.

Ezen kívül időnként Végzetpróbát kell tennünk: ha két kockával legalább 7-et dobunk, szerencsénk volt, ellenkező esetben nem. Főhősünk fejlődni is képes: tapasztalattal bónuszokat kaphatunk az ütéseinkre, rúgásainkra, dobásainkra vagy a Végzetpróbáinkra.

Ami a képességeinket illeti, alapból mindent tudunk, amit egy magasan képzett gyilkológépnek tudnia kell: érzékeink élesek, képesek vagyunk kilométereket futni, gyorsan úszni, lovagolni, hasbeszélni, álcázni magunkat, észrevétlenül lopakodni stb. Ezeken kívül 9 különleges nindzsaképesség van: surikenhajítás (ehhez mindenképpen értünk, 5 surikennel indulunk), nyílvessző félresöprése, akrobatika, méregimmunitás, halottnak tettetés, szabadulás, mérgezett tű köpése, zárnyitás/csapdaelhárítás és mászás. A maradék 8-ból 3-at választhatunk induláskor.

Számtalan különleges nindzsaeszközzel és -fegyverrel indulunk útnak.


Könyvek:

  1. Ninja!
  2. Avenger!
  3. Assassin!
  4. Usurper!
  5. Overlord!
  6. Warbringer!
  7. Inferno!
  8. Redeemer!

 

wayoftiger.pngecf5o5bxkam7ykd.jpg

 

Játékkönyvek a nagyvilágból

Leírások főleg angol nyelven megjelenő játékkönyvekről, sorozatokról.

Címkék

1980-as (36) 1990-es (14) 2010-es (36) 2020-as (25) Aaron Emmel (1) ACE Gamebooks (7) Adam Carter (3) Andrew Chapman (1) A Ghostly Time Travelling Game Book (3) A Road Less Traveled (4) Ben Dever (1) Blood Sword (6) C. Aaron Kreader (1) Car Wars (1) Creede & Sharleen Lambard (1) Cretan Chronicles (4) D. L. Lewis (3) dark fantasy (9) Dave Morris (21) David Honigmann (4) David Konkol (1) David Lowrie (5) David Sharrock (2) David Tant (5) David Velasco (1) David Walters (3) Demons Bane (3) DestinyQuest (5) Destinys Role (4) Eternal Champions (3) Fabled Lands (8) Falcon (7) fantasy (79) Fatemaster (1) Flint Dille (1) Gary Gygax (1) Golden Dragon (1) Graham Plowman (1) Herman S. Skull (3) hétköznapi (1) horror (7) J. H. Brennan (1) James A. Hirons (1) Jamie Thomson (28) Jeffrey Dean (4) Joe Dever (5) Joe Ward (1) John Butterfield (4) Jonathan Green (7) Jon Sutherland (1) Joseph Daniels (4) K. J. Shadmand (1) Literally Immersive Gamebooks (1) Lone Wolf (6) Mark Lain (4) Mark Smith (15) Martin Charbonneau (1) Martin Noutch (4) Michael J. Ward (5) Midnight Legion (1) mitológia (5) Oliver Johnson (7) paródia (5) Paul Gresty (2) Paul Vernon (1) Philip Parker (4) politikai (2) Portsrood Protectors (2) Real Life Gamebooks (1) Sagard the Barbarian (1) Sagas of the Demonspawn (1) Samuel Isaacson (7) sci-fi (26) Scott Haring (1) Shadow Thief (4) Simon Farrell (1) Simon Wiese (1) sorozat (28) steampunk (6) Steam Highwayman (4) Steve Jackson (1) Swen Harder (1) The Cluster of Echoes (5) The Entram Epic (4) The Legends of Skyfall (5) thriller (6) Tolkien Quest / Middle-Earth Quest (1) történelmi (1) Two-Fisted Fantasy (3) Victoria Hancox (5) Vincent Lazzari (1) Virtual Reality / Critical IF (5) VulcanVerse (1) W. G. Armintrout (1) Wayne F. Densley (1) Way of the Tiger (9) Woven Paths (2) Yve Newnham (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása