Játékkönyvek a nagyvilágból

Élet a Fighting Fantasyn túl

Blood Sword sorozat

A Blood Sword Dave Morris és Oliver Johnson 1980-as évekbeli klasszikus sorozata, amely számos innovációval tűnik ki a korabeli, sőt akár a jelenkori játékkönyvek közül is. Így például lehetővé teszi, hogy ne csak egy főhőssel, hanem egy akár 4 fős kalandozócsapattal is nekivágjunk a küldetésnek, tehát akár többen is játszhatjuk a könyvet. A csaták rendkívül taktikusak, mindegyikhez kis térképet is kapunk, és konkrétan le kell játszanunk, ki hová mozog és kivel harcol. A szabályrendszer tehát nagyban közelít a szerepjátékok felé.

A sorozat első kötete inkább egyfajta bevezetés, mintha az írók próbálgatták volna, mit tudnak kihozni az újszerű szabályokból. Emiatt érdekes módon csak a 2. kötetben kapjuk meg azt a főküldetést, amely körül a sorozat forog: a Vérkard darabjait kell összegyűjtenünk, hogy ezzel megakadályozzuk a félisteni hatalmú Igaz Mágusok visszatérését. A sorozat 2-3. kötete igazi klasszikus, briliáns kalandregény, amelyből megismerjük a világot. A 4. kötet kissé halványabban csillog, ám a mélypont a zárókötettel jön el, ami egy teljesen lapos labirintusbeli kóborlás - a sorozat ennél többet érdemelt volna.

A könyvek Legend világán játszódnak - ez a fantasy világ közös a szerzők szerepjátékával, a Dragon Warriors-szal. (Legend leírása megtalálható a DW 6. kötetében.) Számomra nagyon zavaró volt, hogy Legendben sok minden egy az egyben a földi valóságból lett átvéve, és az írók nem is nagyon igyekeztek ezt palástolni. Szinte minden középkori kultúra megtalálható itt, csak a neve más: az emphidiaiak a görögök, a selentiumiak a rómaiak, a thulandiak a vikingek, a ta'ashimok az arabok stb. A mitológia és a vallás egy az egyben földi: megtalálható itt a kereszténység, az iszlám, a görög vallás, még a hősök nevét sem változtatták meg. Ráadásul a főhőseink vallását nem tudjuk megválasztani, eleve keresztények (azaz az Egy Igaz Vallást követik), és a történet szerint a keresztény mitológia a valóság, mert az 1000. év végén Isten megítéli a halandókat - akkor viszont mit keres a világon a többi mitológia?

Mindennek ellenére a vastag könyvek olvasmányosak, a kellemesen bizarr világ és annak lakói, a szövevényes párbeszédek nekem Jack Vance írásait juttatták eszembe. Emiatt, no meg a csapatok eltérő összeállításából adódó variáció révén a sorozat hosszú időre jó szórakozást biztosít. 


Szabályrendszer

Csapatunk tehát 1-4 kalandozóból állhat, akiknek különböző osztályokba kell tartozniuk. Négy karakterosztály van: Harcos, Bűbájos, Bölcs és Szélhámos. A Harcos nemes, becsületére kényes vitéz, a Bűbájos az okkult tudományok mestere, a Bölcs egy harcos szerzetesféle, míg a Szélhámos egy piszkos trükköket alkalmazó kalandor. Ha egy kalandozóval játszunk, ő 8. szintű lesz, ha kettővel, ők 4-4., ha hárommal, ők 3-3., míg ha néggyel, akkor ők 2-2. szintűként kezdik a kalandot. (A későbbi könyvekben magasabb szintű karakterekkel indulhatunk.) A karaktereknek 4 főjellemzőjük van: Harci tudás, Pszí-képesség, Érzékelés és Kitartás. A főjellemzők értékét automatikusan megkapjuk a karakterünk osztályának és szintjének függvényében.

A karaktereknek vannak különleges képességei is. A Szélhámos például nyilazni tud, jól védekezik és csatánként egyszer egy körben kétszer léphet. A Szerzetes szintén nyilazhat, emellett gyógyít és ismer néhány varázslatot is. A Bűbájos fő specialitása természetesen a varázslás (ld. lent).

A különböző karakterosztályok gyakran kapnak külön fejezetpontokat a történetben, ami nagyban növeli az újrajátszhatóságot. Ha többen játszunk, elvileg az egyik játékos olvassa fel a fejezetpontokat, de ha egy bizonyos karakterosztályra vonatkozó fejezetre kell lapozni, azt átadja az azzal játszó társának, hogy ő olvassa fel. Ezekben a fejezetpontokban lehetnek olyan titkos információk is, amiket csak az a karakter tudhat (pl. egy kémlelő varázslat pontos eredménye), ilyenkor a játékos eldöntheti, hogy fel akarja-e olvasni hangosan, vagy pedig megtartja magának az információt.

Amennyiben csatára kerül sor, megkapjuk a csata helyszínének részletes térképét, amelyen láthatjuk a karakterek (1-4., ez a játékosok által megállapított harci sorrend) és az ellenfelek elhelyezkedését. (A résztvevőket miniatúrákkal vagy másféle jelzőkkel kell jelölnünk.) A fekete mezőkre nem tudunk belépni, a szürke mezőkre csak az ellenfél léphet be. Közelharcot csak oldalirányban (tehát nem átlósan) szomszédos mezőn álló ellenféllel vívhatunk. Kezdődhet a harc!

bsw.png

A csatákat körökre osztjuk, minden körben a résztvevők Érzékelésük sorrendjében tehetnek egy-egy akciót. Ezek lehetnek: mozgás, közelharc, védekezés, lövés, menekülés, varázslat elmondása. Közelharcnál a támadónak két kockával kell kisebbet vagy egyenlőt dobnia a Harci tudásánál, hogy eltalálja ellenfelét. A sebzés megadott számú kockadobás összegével egyenlő, ebből le kell vonni az ellenfél Páncél értékét (ha van), a maradékot pedig a Kitartás főjellemzőjéből fogja elszenvedni. Ha valaki védekezik, támadni (értelemszerűen) abban a körben nem tud, azonban az ellene támadónak három kockával kell a Harci tudás-próbáját megdobnia. Ha megpróbálunk elmozogni egy olyan ellenfél mellől, aki már megütött minket a körben, akkor automatikusan sebez még egyet rajtunk. Ha a csapat egyik tagja eléri a térképen feltüntetett kijáratot ("flee"), elmenekülhetünk.

Az ellenfelek alapesetben mindig a legközelebbi kalandozó felé mozognak, vagy ha már ott vannak, akkor támadnak. Jópofa szabály, hogy ha valamelyik karakter meghal, akkor nem buktuk el a kalandot, hanem a játékosa fogja ezentúl irányítani a szörnyeket.

Varázslatból kétféle van. A robbanó varázslatok ellen nincs mentődobás, csak a Páncél értékünket vonhatjuk le a sebzésből. A pszichikus varázslatok viszont csak akkor hatnak, ha két kockával nagyobbat dobtunk a Pszí-képesség főjellemzőnknél. A Bűbájos "elraktározhat" varázslatokat az elméjében, de mindegyik 1-el csökkenti a Pszí-képességét - márpedig a varázsláshoz Pszí-képesség-próbát kell dobnia, ahol a varázslat Összetettsége nehezíti a dobását. A varázslat elmondása egy teljes körébe kerül. 12 harci varázslat van, ezen kívül több békés célú is, amelyhez nem kell próbát dobni. Utóbbira példa a Faltyn megidézése nevű varázslat: ezzel egy meglehetősen rosszindulatú tündért idézhetünk meg, akivel ha sikerül megalkudnunk, akkor megsegít minket, bár ebben a legtöbbször nem lesz sok köszönet.

Minden karakter 10 tárgyat cipelhet a hátizsákjában (a tegez és az erszény a tartalmától függetlenül egynek számít).

A kalandok (könyvek) végén a karakterek tapasztalati pontokat kapnak, amelyek révén egyre fejlődhetnek szintekben.


Könyvek:

  1. The Battlepits of Krarth
  2. The Kingdom of Wyrd
  3. The Demon's Claw
  4. Doomwalk
  5. The Walls of Spyte

 

bsmap.jpg

 

Játékkönyvek a nagyvilágból

Leírások főleg angol nyelven megjelenő játékkönyvekről, sorozatokról.

Címkék

1980-as (36) 1990-es (14) 2010-es (36) 2020-as (25) Aaron Emmel (1) ACE Gamebooks (7) Adam Carter (3) Andrew Chapman (1) A Ghostly Time Travelling Game Book (3) A Road Less Traveled (4) Ben Dever (1) Blood Sword (6) C. Aaron Kreader (1) Car Wars (1) Creede & Sharleen Lambard (1) Cretan Chronicles (4) D. L. Lewis (3) dark fantasy (9) Dave Morris (21) David Honigmann (4) David Konkol (1) David Lowrie (5) David Sharrock (2) David Tant (5) David Velasco (1) David Walters (3) Demons Bane (3) DestinyQuest (5) Destinys Role (4) Eternal Champions (3) Fabled Lands (8) Falcon (7) fantasy (79) Fatemaster (1) Flint Dille (1) Gary Gygax (1) Golden Dragon (1) Graham Plowman (1) Herman S. Skull (3) hétköznapi (1) horror (7) J. H. Brennan (1) James A. Hirons (1) Jamie Thomson (28) Jeffrey Dean (4) Joe Dever (5) Joe Ward (1) John Butterfield (4) Jonathan Green (7) Jon Sutherland (1) Joseph Daniels (4) K. J. Shadmand (1) Literally Immersive Gamebooks (1) Lone Wolf (6) Mark Lain (4) Mark Smith (15) Martin Charbonneau (1) Martin Noutch (4) Michael J. Ward (5) Midnight Legion (1) mitológia (5) Oliver Johnson (7) paródia (5) Paul Gresty (2) Paul Vernon (1) Philip Parker (4) politikai (2) Portsrood Protectors (2) Real Life Gamebooks (1) Sagard the Barbarian (1) Sagas of the Demonspawn (1) Samuel Isaacson (7) sci-fi (26) Scott Haring (1) Shadow Thief (4) Simon Farrell (1) Simon Wiese (1) sorozat (28) steampunk (6) Steam Highwayman (4) Steve Jackson (1) Swen Harder (1) The Cluster of Echoes (5) The Entram Epic (4) The Legends of Skyfall (5) thriller (6) Tolkien Quest / Middle-Earth Quest (1) történelmi (1) Two-Fisted Fantasy (3) Victoria Hancox (5) Vincent Lazzari (1) Virtual Reality / Critical IF (5) VulcanVerse (1) W. G. Armintrout (1) Wayne F. Densley (1) Way of the Tiger (9) Woven Paths (2) Yve Newnham (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása